De reis is de bestemming... - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van EllenEnNiels - WaarBenJij.nu De reis is de bestemming... - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van EllenEnNiels - WaarBenJij.nu

De reis is de bestemming...

11 Maart 2017 | Sri Lanka, Negombo

Het is weer tijd voor een nieuwe update. Na Myanmar vertrokken we voor de tweede keer naar Thailand. Dit keer stond het zuiden op het programma.

Zuid Thailand staat niet bekend om een hoog cultureel gehalte, maar wel om de prachtige eilanden en onderwaterwereld.
We hopten over wat eilanden aan de oostkant van Thailand. Zwommen in een prachtige heldere zee en vielen in slaap onder de palmbomen. Wat een zwaar leven hebben we toch...

Ook pakten we een, onder de backpackers geliefde, FullMoonParty mee op het eiland Koh Phangan. We danste onder de volle maan op het strand met een goed gevulde bucket in onze hand.

Na de eilanden vervolgden we onze reis naar Khao Sok National Park. Een dam zorgt ervoor dat er een gigantisch meer is ontstaan. Om dit meer is een groot oerwoud gegroeid, vol met wilde beesten.
In een longtailboot vaar je in zo'n twee uur over het meer langs prachtige kliffen en rotspartijen, om uit te komen in een soort van dorpje. Maar niet zomaar een dorpje. Alle huisjes zijn namelijk gemaakt van bamboe en drijven op het water. We sliepen midden op het meer in een drijvende bungalow. Het uitzicht was adembenemend, zoals je misschien wel kan voorstellen. Vanuit de boot hebben we enkele apen kunnen spotten in de bosjes. Ze sprongen op enkele tientallen meters hoogte over takken en slingerde van boom naar boom. Prachtig om te zien. Naast aapjes was er niet veel wildlife om te spotten voor ons helaas. Maar het was wel een unieke locatie om de nacht door te brengen.

Onze reis door Zuid Thailand eindigde in Khao Lak. Een toeristische badplaats boven het eiland Phuket.
Hier vertrok onze boot in de richting van de 'Similan eilanden'. Maar liefst 11 duiken lieten ons de prachtige onderwaterwereld van Thailand zien. Overschaduwd door duizenden vissen om ons heen genoten van alles wat we zagen. Hoogtepunt was toch weer een zeeschildpad die ons voorbij zwom. Wat zijn die beesten toch ongelofelijk mooi om voor je langs te zien zwemmen.
Daarnaast zagen we ook voor de eerste keer een luipaardhaai. Meteen in de eerste minuut bij de eerste duik lag hij direct onder ons op de zeebodem. Ook een heel mooi beest! En gelukkig ongevaarlijk voor mensen.
De onderwatercamera is onder de druk van 30 meter diepte gesneuveld, dus deze keer geen foto's van het dierenrijk onderwater, maar jullie moeten het met de verhalen doen...

Toerisme doet soms ook iets goeds met een land. We konden namelijk de verleiding van echte Hollandse kaas niet meer weerstaan en kochten in Khao Lak een veel te duur pakje met voorgesneden plakken Gouda kaas en een bruin brood met pitjes. Die smaak was zooooo lekker!! Jammie!!

Na drie weken Thailand gingen we verder richting Cambodja, waar we twee weken op de planning hadden staan.

Cambodja, het land van...

Het land van een gruwelijke geschiedenis, waarbij de bevolking heeft geleden onder het regime van de 'Rode Khmer'.
('S21 Genocide museum' + 'Killing Fields')

Het land van een lokaal biertje voor 50 eurocent in een restaurant.

Het land waar je alles betaald met de Amerikaanse Dollar.
(Je krijgt hier ook gewoon Dollars uit de pinautomaten.)

Het land waar ze spaghetti verkopen onder de noemer "Western Noodles".

Het land waar ze stokbrood op iedere straathoek verkopen met dank aan de Fransen.
(Frans kolonialisme)

Het land van een broodje krokodil.

Het land waar Ellen twee steeds vervelender wordende verstandskiezen heeft achtergelaten.

Het land waar ze de film Titanic in de bus draaien om toeristen te vermaken.
(Het was weer spannend met die verdomde ijsberg...)

Het land van een 'Cirque du Soleil' achtig circus, wat gerund wordt door voormalige kansarme kinderen die hier een kans krijgen iets bij te dragen aan de maatschappij. En waar jaarlijks honderden kinderen opleiding volgen voor een betere toekomst.

Het land waar we drie nachten in een tent geslapen hebben.

Het land waar het in de koudste maand van het jaar overdag eenvoudig 35 graden wordt en het zweet van je hoofd naar je rug loopt en verdwijnt naar een plek waar de zon niet schijnt...
(Soms was het in de hotelkamer ook 30 graden. Slaaplekker!)

Maar ook het land waar we twee keer een heerlijk zwembad bij onze accomodatie hadden. Luxepaarden!

En tot onze grote verbazing ook het land waar op een willekeurige straathoek in Siem Reap ons wiet en cocaïne werd aangeboden door een TukTuk chauffeurtje.
(Maar we hebben vriendelijk bedankt.)

Na 240 reisdagen zijn we inmiddels in ons laatste Aziatische land aangekomen. Sri Lanka! Op zoek naar olifanten in het wild, mooie verlaten stranden en prachtige steden vol Sri Lankaanse cultuur.

Tot volgende maand!!

Groeten
Ellen & Niels

Landen: Hongkong - Maleisië - Indonesië - Nieuw Zeeland – Australië – Thailand – Myanmar - Cambodja - Sri Lanka
Reisdagen: 14-07-2016 t/m 11-03-2017 (240 dagen)

“Dream, Travel, Discover!”

• 11 Maart 2017 - 20:03

Remco:

Nog een paar maanden!!!:)

Nog lekker van genieten

• 11 Maart 2017 - 23:28

Ineke :

Leuk verhaal weer. Niels en Ellen.

Genoten van jullie prachtige azie avontuur.
    Ook erg gelachen. Haha waar de zon niet schijnt.
    Die zelfde zin die daar zooo zijn.best doet om het minimaal 35 graden te krijgen dagelijks.
    Jij wil gewoon niet dat die zon daar ook nog komt !!
    Vandaar die Palmbomen(Broek)
    Dat snap ik wel hoor Niels
    Anders ben je ook niet meer te onderscheiden van die wilde apen.
    Ik heb ze wel gezien op ern naaktstrand.......

Fijn dat die vertandskiezen nu ook letterlijk VER weg zijn. En dat het goed is gegaan daarna.
    Nog heel veel plezier in in Sri Lanka.
    Bye bye bye liefs uit Overasselt.
    Hopelijk brengen jullie wat vsn dat mooie zonnige weer mee in april.
    De lente komt eraan liefs Ineke xxx

• 12 Maart 2017 - 09:32

Liesbeth Artd:

Weer een prachtig verhaal Niels en Ellen. Jullie genieten er nov steeds heel erg van. Blijf dat maar doen. Want als je hier weer in de dagelijkse gang van zaken raakt, heb je deze prachtige herinneringen.
    Komen jullie in april weer terug? Zoiets las ik in de reactie van Ineke.

Nog een fijne tijd en mooie reis verder.
    Liesbeth Arts

• 12 Maart 2017 - 18:18

Ingrid:

Wat een heerlijke tijd hebben jullie en ook nog mooi weergegeven voor ons.
    Geniet ze nog samen, maar dat komt vast goed. Have fun.