Het pareltje Sri Lanka - Reisverslag uit Overasselt, Nederland van EllenEnNiels - WaarBenJij.nu Het pareltje Sri Lanka - Reisverslag uit Overasselt, Nederland van EllenEnNiels - WaarBenJij.nu

Het pareltje Sri Lanka

Door: Ellen & Niels

03 April 2017 | Nederland, Overasselt

Het eerste gedeelte van onze trip over de wereld zit er al weer op. 264 dagen geleden vertrokken we op 14-07-2016 vanuit het pittoreske Overasselt/Lichtenvoorde naar de andere kant van onze aardbol. Het was weer op en top genieten. Maar na ruim 70.000 reiskilometers hebben we ook echt weer zin om huiswaarts te keren. Vrienden en familie te bezoeken en ‘gewoon’ weer een ouderwets avondje bankhangen. En die boterham met pindakaas en hagelslag, daar heb ik ook zo’n zin in!

In de laatste maand van onze trip bezochten we Sri Lanka. Een land waar we beide al maanden vol verlangen naar uitkeken. We hadden hier al zoveel leuke tips en verhalen van gelezen dat onze verwachtingen hoog waren. En na 26 dagen kunnen we concluderen dat de verwachtingen zelfs zijn overtroffen. Het mooiste Aziatische land wat we deze reis hebben aangedaan.

Vanuit Negombo reisden we voor het eerst met het openbaar vervoer naar Kandy. Een busrit van een uur of vier, die we niet snel zullen vergeten. Waar we in Nederland een bus vullen met twee mensen per kant, heb je hier bankjes met drie zitplaatsen aan één kant. Ondanks dat ik (Niels) 20 kilo ben afgevallen en een groot deel van mijn toch ietwat ruime bilpartij heb achtergelaten, was dit een vrij krappe zit. Opvallend is dat oudere locals hier opstaan voor blanke westerlingen die de bus binnenkomen. Een opvallend ritueel wat in onze ogen onmenselijk en onlogisch is. We hebben dan ook geprobeerd om hier geen misbruik van te maken. Echter blijven ze pertinent staan en weigeren ze nog plaats te nemen op de bankjes. Aangezien de bus volstroomt en in het smalle gangpad het aantal reizigers in de bus nog eens verdubbeld is een zitplek heilig. Om de sfeer in de bus hoog te houden zetten alle lokale bussen een muziekshow aan van een Sri Lankaanse band. Volume op 100 en bass op maximaal, zodat ze zeker zijn dat je het kan horen. Wat een HERRIE!!! Openbaar vervoer is hier trouwens nagenoeg gratis. Je betaalt voor een busrit van 3 tot 4 uur ongeveer 50 eurocent. Cheap!

In één van Sri Lanka’s oude koningssteden huurde we een fiets en reden we langs oude tempels en stupa’s. Want die hadden we nog niet genoeg gezien tijdens onze reis… We hadden inmiddels in een bus op de route Marte ontmoet. Een Nederlands meisje uit Nijmegen die alleen op reis was. We besloten een stuk samen te reizen zolang het van beide kanten goed beviel. Met z’n drietjes fietsten we door het stadje Polonnaruwa heen. Een klein en niet zo’n toeristisch stadje met veel oudheden.
Hierna vertrokken we in de richting van Sigiriya voor een uitzicht op de welbekende Lion Rock.
Onderweg remde de bus opeens hard. Stond daar opeens een wilde olifant midden op de weg. Sri Lanka kent zo’n tien nationale parken waar olifanten het meest voorkomen. We reden aan de rand van één van die parken, dus deze olifant was gewoon een beetje de weg kwijt. Komt hier wel vaker voor hoorde we later.

In Sigiriya stonden we rond 05:00 uur op voor een zonsopkomst met uitzicht op de Lion Rock. We mochten niet met de fiets, want er was kans op wilde olifanten op de weg. En die konden zo vroeg in de ochtend nog wel eens gevaarlijk zijn… Met dit advies op zak pakten we toch maar een TukTuk naar het beginpunt van de klim. In een halfuurtje stonden we aan de top van de rots en was het wachten tot de zon boven de bergen uitkwam. Het uitzicht was mysterieus en adembenemend tegelijk. De ochtendmist trok langzaam weg en maakte plaats voor de zonnestralen. En eindeloos uitzicht bleef over.

De treinreis van Kandy naar Ella staat bekend als een van ’s werelds mooiste treinreizen.
In zeven uurtjes reden we door bergen langs de theevelden van Sri Lanka naar eindbestemming Ella.
Een hippie dorpje waar je heerlijk tot rust kan komen. Dat hebben we dus ook maar even lekker gedaan.

We vervolgden onze reis naar Udawalawe National park, waar we vroeg op moesten staan voor een jeepsafari. De trip bracht ons naar het nationale park waar we in totaal 17 wilde olifanten hebben gespot. Daarnaast ook waterbuffels, vogels en krokodillen. Olifanten zijn prachtige beesten, waar je uren naar kunt kijken. Echter twijfelen we of het goed is voor dit soort wilde dieren om met zoveel toeristen hun rust te verstoren. We hebben genoten van de trip, maar beseffen ons ook maar al te goed dat toerisme niet alleen goeds brengt voor een land. Eco toerisme is dus erg belangrijk om dit voor de toekomst nog beschikbaar te houden.

Voor het laatste gedeelte van deze lange reis besloten we nog twee weekjes langs de zuidkust van Sri Lanka te genieten van zon, zee & strand. Vanuit Mirissa trokken we via Unawatuna en Hikkaduwa terug naar Colombo. Een bezoekje aan Galle mag in je Sri Lanka trip ook zeker niet ontbreken. Galle is namelijk een oude vestingstad. Ooit gebouwd in 1640 door de Nederlanders, toen Sri Lanka nog een Nederlandse kolonie was. De stadsmuur van Galle heeft het oude centrum in 2004 nog voor een groot gedeelte beschermd tegen de krachtige tsunami. Een muur van bijna 400 jaar oud… Zelfs toen waren wij Nederlanders al goed in het watermanagement.

Tijd om af te ronden, tijd om weer naar huis te gaan. Nog een kleine 9000 kilometer voordat we thuis zijn.

Bedankt voor het fanatieke meereizen en alle leuke reacties. Daar hebben we telkens weer erg van genoten.

Over een maandje vervolgen we voor nog twee maanden onze trip met een tour door Europa per camper. Een rondje van zo’n 10.000 kilometer door Scandinavië en de Baltische staten.
Dus er komt nog meer…

Tot volgende maand!!