Ellen & Niels naar het einde van de wereld - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van EllenEnNiels - WaarBenJij.nu Ellen & Niels naar het einde van de wereld - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van EllenEnNiels - WaarBenJij.nu

Ellen & Niels naar het einde van de wereld

Door: Niels

27 Oktober 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

Daar zijn we weer. Ons vorige verhaal eindigde ruim 1,5 maand geleden, dus het is tijd voor een update.

Maar eerst even tijd voor de eerste feiten:
- We zijn inmiddels 105 dagen onderweg en hebben tot op heden vier landen bezocht.
- Tijdens deze trip hebben we al 16 vluchten gehad. Indonesië bestaat nu eenmaal uit veel verschillende eilanden…
- Gemiddelde betaalden we voor een overnachting € 6,27 per persoon.
- Samen zijn we zo’n 20 kilo afgevallen. Rijst… Maar we eten echt wel voldoende hoor Roy.
- Op dit moment is het tijdsverschil met ons oude vertrouwde kikkerlandje opgelopen tot 11 uur.
- We hebben tot op heden 10 duiken gedaan, waarbij de diepste ons naar 28 meter onder zeeniveau heeft gebracht.
- Meer feiten op aanvraag…

Even terug naar het Maleisische Borneo waar ons laatste verhaal eindigden. Daar verbleven we tien dagen als break tussen onze visa van Indonesië in. We mochten namelijk maar 30 dagen aaneengesloten in Indonesië blijven. Maar Kuching was absoluut geen straf en is een heerlijk stadje met diverse mooie nationale parken in de omgeving.
Waar we ons de ene dag nog tussen de wilde neusapen bevonden gingen we de dag erna eropuit om te douchen onder een verfrissende waterval. We huurden een scooter en reden op eigen gelegenheid naar deze hotspots. Deze waterval was nog niet zo bekend onder de toeristen en dus waren we alleen met een groepje locals.

Vanuit Kuching vlogen we richting de oostelijke eilanden van Indonesië. We hadden maar liefst drie vluchten nodig om uit te komen in het stadje Labuan Bajo (Flores). Vanuit hier stapten we op een 4-daagse boottrip in de richting van Lombok. De faciliteiten op de boot waren basic. Geen douche en we sliepen met 16 mensen op het dek van de boot. Daarentegen waren de uitzichten premium. Zwemmen tussen de Manta’s en schildpadden om vervolgens de dag af te sluiten met een adembenemende zonsondergang. Tot slot volgden enkele uren daarna nog het staren naar de ontelbare sterren die boven je tot in de oneindigheid zichtbaar waren.
Beter wordt het gewoon niet…

De boottrip bracht ons na vier dagen bij de bekende Gili eilanden, waar we tijdens het snorkelen voor de derde keer deze reis werden getrakteerd met de prachtige zeeschildpadden. Wat zijn die beesten toch geweldig!

Aan de luxe die van de Gili’s kwam een eind in Sulawesi. In dit stuk van Indonesië is toerisme minder ontwikkeld dan op de meeste andere Indonesische eilanden. Locals spreken minder Engels en er zijn nauwelijks restaurant meer te vinden. Dat is dan ook direct de charme van dit veelzijdige eiland. Onze eerste stop was het dorpje Rantapao. De omgeving hier staat bekend om een interessante traditie die nog steeds actief wordt nageleefd. Ze hanteren namelijk een iets andere wijze bij een begrafenis dan wij die kennen. Op het moment dat iemand komt te overleiden, begint de familie met sparen van geld. Dit kan, afhankelijk van klasse van de overledene, enkele jaren duren voordat men genoeg geld heeft opgespaard. Tot die tijd wordt het lijk bewaard in de beste kamer van het huis. Uiteraard wel gebalsemd. Als het moment dan eindelijk daar is, wordt afhankelijk van je status een ceremonie gepland, die gemiddeld zo’n vier dagen duurt. Tijdens dit feest (ze noemen het een feest) worden er buffels en varkens geslacht om te offeren. Hiermee eren ze de overledene en hoe hoger in rang, hoe meer dieren er geslacht moeten worden. Soms wel 100 buffels. Tot slot krijg je aan het einde van de ceremonie een stuk buffel mee naar huis als bedankje voor je komst. Soort van “snoepzakje mee naar huis” idee net als op kinderfeestjes vroeger.
De kist van de overledene wordt na de ceremonie in een grot of inkeping van een berg opgeborgen, waar ze dan een foto van die persoon plaatsen. Daarnaast brengen ze ook daar nog regelmatig offers in de vorm van sigaretten of andere luxe artikelen.
Wij vonden dit in z’n geheel een vreemde traditie, maar hebben respect voor de bevolking en de manier hoe ze de tradities naleven.

Sulawesi staat naast eigenaardige tradities ook bekend om prachtige duiklocaties. Aangezien we onze papieren om te mogen duiken op zak hebben, leek het ons een uitgelezen mogelijkheid om hier eens goed gebruik van te maken.
Een nog relatief onontdekte eilandengroep stond op ons verlanglijstje: ‘De Togean eilanden’.
Na een twee uur durende boottrip moesten we nog anderhalf uur in een smalle longtailboot voor het laatste stuk naar onze lodge. Eenmaal aangekomen op een klein paradijselijk eiland, waren we afgesloten van de buitenwereld. Geen mobiel bereik, geen wifi. Helemaal niks, behalve een hangmat en een prachtig strand. Hier hebben we ons ruim een week vermaakt. De duiken waren fantastisch, duizenden vissen zwommen om ons heen. Kleurrijk koraal en nog zo goed als onaangetast.
We hadden ook nog twee lieve hondjes die elke avond op onze veranda in slaap vielen voor onze bungalow. Iedere dag zochten ze ons weer op om even wat aandacht te vragen en liepen met ons mee van en naar de bungalow.

Vanuit Sulawesi vlogen we met twee vluchten terug naar Bali. Man, wat hadden wij na twee weken rijst, vis of Oreo koekjes weer zin in een ordinaire hamburger met friet. Ook stond ons nog een leuke activiteit te wachten. Niels had namelijk via Facebook gratis tickets gewonnen voor het beste waterpretpark van Azië: ‘Waterbom’. Kilometers glijbanen (meer dan 15 stuks) waren op ons aan het wachten. We vlogen door de bochtige banen op onze band en het was een geweldige dag vol glijplezier. Naast de adrenaline hebben we ook zo’n 15 rondjes gemaakt over de ‘Lazy River’. Het moet wel relax blijven natuurlijk. No Stress!

Bali was onze laatste Indonesische stop voordat we de grote overstap naar Nieuw Zeeland gingen maken. In twee volle maanden Indonesië hebben we een prachtige tijd gehad. Genoten van alle unieke plekken. Soms massa’s toeristen, maar veelal alleen op de wereld. Terima kasih Indonesië.

Na 100 dagen iedere dag 30 graden of meer was de 20+ van Nieuw Zeeland een ‘warm’ welkom.
Even geen zweet meer op ons voorhoofd. De eerste veilige kilometers met de camper zitten er op, maar dat komt in het volgende reisverhaal terug. Links rijden…

Succes met de zwarte pieten discussie, wij komen nog lang niet naar huis ;)

Groeten
Niels & Ellen

Landen Hongkong - Maleisië - Indonesië - Nieuw Zeeland
Reisdagen: 14-07-2016 t/m 27-10-2016 (105 dagen)

• 27 Oktober 2016 - 08:44

Lotte:

Heeeeeeeerlijk om dit verhaal in de vroege uurtjes te lezen!!
    Wat zijn jullie aan het genieten. Super gaaaaaaaaf!!!!
    En 20 kilo met z'n 2e?! Woooow!
    Geniet van NIeuw-Zeeland!!
    Ik kijk uit naar wat foto's en jullie volgende verhaal!
    Xx

• 27 Oktober 2016 - 09:48

Yolanda:

Wat een prachtig reisverhaal wederom. Jullie genieten volop. Heerlijk.
    Nog heel veel reisplezier en de groetjes van ons.
    We kijken uit naar de volgende belevenissen.

• 27 Oktober 2016 - 11:11

Ineke:

Wat heb ik weer genoten van jouw prachtige verslag
    en jullie geweldige avonturen weer heerlijk om zo mee te genieten.
    Ik zie het helemaal voor me tijdens het lezen, knap hoor.
    Dit heerlijke genieten in al die paradijsjes waar jullie komen is jullie c an harte gegund. Soms verlang ik er ook naar. Maar tegelijk realiseer ik me ook hoeveel moeite en reistijd nodig is om daar te te komen en dat dit ook super vermoeiend is. Jullie doen het gewoon.
    Ik ben trots op jullie !! Zeker ook op die 20 kg minder balast die jullie achter gelaten hebben. Knap hoor nu de grootste kunst om deze leef en eetstijl vol te houden. Heel veel succes ermee en heel veel plezier en veilige kms in Nieuw Zeeland. Ik kijk ernaar uit. Dag schatjes veel liefs en tot over over een maandje xxx

• 27 Oktober 2016 - 20:59

Diewertje:

Oooh dat klinkt weer echt als een paradijs! Wat lijkt het me allemaal mooi. En ik wist helemaal niet (meer) dat jullie je duikbrevet gehaald hadden, tof!!
    Rij voorzichtig in NZ :) XXXXXX

• 29 Oktober 2016 - 10:32

Carla:

Hoi Niels en Ellen,
    Heel mooi om zo deelgenoot te zijn van wat jullie allemaal zien, doen en beleven.
    Super! Heel veel plezier met alles wat jullie nog gaan ondernemen.

• 29 Oktober 2016 - 11:46

Josée Kunst:

Niels, weet je nog wie ik ben? je kent me van de maandagavonden in het verenigingsgebouw toen je daar werkte en Lia en mij serveerde: ik rode rubber (!!) en Lia witte wijn met water. Ja? komt het weer boven? ik lees jullie verslagen met grote interesse, ga zo door, je kunt nog lang genoeg op een kantoor op je gat zitten. En wat een prachtige professionele website zeg. Groetjes, ook van Lia

• 31 Oktober 2016 - 22:42

Jeannie:

Niels en Ellen,

Jos en ik hebben net genoten van jullie prachtige belevenissen. Nog heel veel plezier verder. Mooi dat we mogen meegenieten. Veel liefs vanuit Overasselt.

• 13 November 2016 - 18:55

Liesbeth Arts:

Mooi om te lezen. Voor het eerst een verhaal van jullie helemaal uitgelezen. Dit is mooi en ik zie al voor me dat jullie van al je belevenissen een film van kunnen maken. Je zult wel veel foto´s maken. Prettige voortzetting van de reis.